به احتمال زیاد خود شما هم یکی از استفاده کنندگان دستگاه های جدید موبایل و تبلت که تحت نام Smart Phone هم شناخته میشوید باشید.
مطمئنا چنین دستگاه هایی به سرعت در حال افزایش و گسترش میباشند, به طوریکه کاربران چنین دستگاه هایی دیگر برای چک کردن بسیاری از وب سایتها تمایلی به روشن نمودن کامپیوتر رو میزی یا لپ تاپ خود ندارند. بنابراین لزوم داشتن وب سایتی که با چنین دستگاه هایی منطبق باشد بسیار با اهمیت میباشد. چنین دستگاه هایی حتی باعث تغییر در روند طراحی وب سایت شده است. در نگاه فنی به وب سایت هایی که قابلیت نمایش درست در دستگاه های موبایل و تبلت را داشته باشند به نام وب سایت های ریسپانسیو (Responsive) و یا وب سایت های واکنش گرا نیز شناخته میشوند.

قبل از فراگیر شدن چنین دستگاه هایی طراحان وب سایت تنها برای یک مدل برنامه ریزی و طراحی داشتند. گرچه امروزه روند طراحی وب سایت برای موبایل و تبلت کاملا با نسخه دسکتاپ متفاوت میباشد و نمیتوان گفت که در این لحظه میتوان تمامی طرح را پیاده سازی نمود.

تفاوت هایی مانند اندازه صفحه یا Screen-size – لمس نمودن صفحه به جای کلیک کردن – استفاده از تکنولوژیهایی مانند فلش – و بسیاری از حالتهای طراحی مختلف.

اگر بهینه سازی در موتورهای جستجو یا همان SEO –  Search Engine Optimization  را به عنوان قلب تپنده و سرازیر نمودن کاربران به سوی وب سایت شما قلمداد نماییم, بنابراین داشتن یک وب سایت منطبق با موبایل و تبلت امری اجتناب ناپذیر میباشد. موتور جستجوی بزرگی مانند Google تاکید بسیار زیادی بر روی ریسپانسیو بودن وب سایت دارد بطوریکه آن را به عنوان یک فاکتور مثبت و عامل بسیار مهم در داشتن رتبه خوب میداند و این نوع وب سایت ها را در نتیجه جستجو به نام Mobile Friendly به کاربرانش معرفی مینماید. بنابراین ما در ریسپانسیو نمودن سایت شما از بهترین تکنیک ها استفاده خواهیم نمود که حتی در تمامی سایز ها و Resolutionها قابلیت دیده شدن را داشته باشند. معمولا ریسپانسیو نمودن وب سایت در آخرین مرحله خواهد بود. زمانی که کار طراحی و برنامه نویسی وب سایت نیز به پایان رسیده باشد.

امروزه فروش موبایل بسیار بیشتر از فروش کامپیوترهای رومیزی میباشد و در سال 2014 طبق آخرین آمارها استفاده از اینترنت از دستگاه های موبایل بیشتر از کامپیوتر های رومیزی بوده است.
طراحی وب سایت Responsive یا واکنش گرا به چه معنا میباشد؟

طراحی وب سایت برای موبایل یا تبلت که تحت نام Responsive Web Design (RWD) شناخته میشود, نوعی از نمایش وب سایت برای دیدن بهترین حالت در چنین دستگاه های میباشد به طوریکه بهترین حرکت را در تمام صفحه داشته باشیم به طوریکه چنانچه سایز دستگاه کوچک یا بزرگ گردد اسکرول افقی نداشته باشیم و اندازه و سایز عناصر داخل صفحه مانند تصاویر و متون با بهترین کیفیت قابل رویت باشد.
مزایای داشتن یک وب سایت Responsive یا واکنش گرا:

    انعطاف پذیری بسیار بالا

عناصر صفحه در چنین وب سایت هایی کاملا شناور میباشد و به صورت اتوماتیک در تمام صفحه در حال حرکت میباشد. به عنوان مثال اگر لینکهای وب سایت در نسخه کامپیوترهای رومیزی به صورت عمودی میباشد و این حالت در نسخه موبایل به اندازه کافی فضا برای نمایش ندارد, سیستم به صورت اتوماتیک آن را به صورت افقی قرار میدهد تا بهترین حالت نمایش را داشته باشد.
     بهترین تجربه برای کاربر – UX

یکی از مشکلات کاربران در زمان دیدن وب سایتها در موبایل یا تبلت خود اسکرول افقی میباشد. یعنی کاربر هم باید حواسش به اسکرول عمودی و هم باید حواسش به اسکرول افقی باشد که این مورد برای افرادی که در طول روز کار زیادی دارند بسیار طاقت فرسا میباشد. بنابراین در وب سایتهای ریسپانسیو این مشکل کاملا حل شده و کاربر تنها با لمس نمودن صفحه میتواند اسکرول عمودی خود را انجام دهد.

مقرون به صرفه میباشد

داشتن وب سایتی که برای تمامی دستگاه ها قابلیت نمایش داشته باشد مزیت بزرگی محسوب میشود چرا  که مدیریت اینگونه وب سایتها آسانتر از وب سایتهایی میباشد که سه نسخه جدا از هم طراحی باشند. چنانچه قیمت ورژن های کامپیوترهای رومیزی با تبلت و موبایل را با یکدیگر جمع کنیم بسیار بیشتر از سایت های ریسپانسیو خواهد شد. در ثانی بهینه سازی چنین وب سایت های در گوگل بسیار آسانتر خواهد بود چرا که در تمام حالتها کاربر به یک وب سایت منتقل میشود و نه به سه وب سایت مختلف.

وب سایتهای ریسپانسیو یا واکنش گرا توسط موتور جستجوی گوگل توصیه شده است

طبق آخرین آمار 67 درصد کسب و کارها در دنیا توصیه های گوگل را جدی میگیرند و آنها را در مدل کسب و کاری خود پیاده سازی مینمایند.گوگل پیشنهاد میکند که تمام نسخه های وب سایت بهتر است در یک حالت باشند یعنی همان وب سایت های ریسپانسیو. چرا که در این حالت صفحه مورد نظر تنها یک آدرس یا URL دارد و از یک کد HTML بهره میبرد. به یاد داشته باشیم تمامی وب سایت های در دنیا توسط زبان HTML طراحی و توسعه پیدا نموده اند. بنابراین برای گوگل بسیار راحت تر و آسانتر خواهد بود که چنین صفحاتی را پیدا یا اصطلاحا Index نمایند.

از طرف دیگر این برای گوگل بسیار اهمیت دارد که کاربران هم به راحتی میتوانند چنین صفحات و وب سایت هایی را به اشتراک بگذارند تا اینکه چند وب سایت وجود داشته باشد. به عنوان مثال کاربری میتواند نسخه موبایل یک سایتی را در صفحه Facebook به اشتراک بگذارد و دوستانش توسط کامپیوترهای رومیزی یا همان Desktop  صفحه وب مورد نظر را بیینند.

بنابراین چنانچه شما مشتری محترم تمایل داشته باشید میتوانیم طراحی وب سایت شما رو هم به صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا  طراحی نماییم.