حتما شما نیز قصد دارید تا برای خود سایتی راه اندازی کنید، مطمئنا پس از جستجو متوجه شدید که برای راه اندازی سایت به هاست و دامین نیاز دارید ، اما سوال اینجاست که کدام هاست را انتخاب کنیم ؟ کدام بهتر است ؟ چه تفاوتی با هم دارند ؟ چرا قیمت های هر وب سایت با هم متفاوت است ؟ چگونه به سرویس دهنده اطمینان کنیم ؟ در این مطلب قصد داریم تا در مورد انواع هاست به شما توضیح دهیم تا بتوانید با توجه به موضوع سایت خود بهترین خدمات میزبانی وب را برای سایت خود خریداری نمایید.

انواع هاست و نحوه انتخاب بهترین آنها

انواع هاست :

به طور کلی در حال حاضر دو نوع هاست لینوکس و هاست ویندوز توسط سرویس دهندگان خدمات میزبانی وب ارائه می شود. بسیاری از کاربران فکر می کنند که چون از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند حتما باید از هاست ویندوز استفاده کنند ، باید بگوییم که سیستم عامل سرور هاست شما هیچ ارتباطی با سیستم عامل شما ندارد و شما اصلا دسترسی به سیستم عامل سرور ندارید ، یک پنل برای مدیریت سرویس به شما تحویل داده می شود و توسط این پنل می توانید تمامی قسمت های هاست خود را مدیریت نمایید.

هاست لینوکس :

لینوکس می تواند از زبان های برنامه نویسی html ، php ، js پشتیبانی کند ، لینوکس بسیار بهتر از ویندوز از زبان برنامه نویسی php پشتیبانی می کند بنابراین وب سایت هایی که با زبان php برنامه نویسی شده اند بهتر است از لینوکس استفاده نمایند. بهترین کنترل پنل های دنیا که سی پنل و دایرکت ادمین هستند فقط برای لینوکس برنامه نویسی شده اند ، تقریبا حدود 90% از سایت های ایرانی از هاست لینوکس استفاده می کنند.

هاست ویندوز :

ویندوز می تواند از زبان های برنامه نویسی js ، php ، html و asp پشتیبانی کند ، از آنجایی که زبان برنامه نویسی asp توسط مایکروسافت منتشر شده است تنها ویندوز امکان پشتیبانی از این زبان را دارد ، بنابراین اگر زبان برنامه نویسی وب سایت شما asp می باشد امکان اجرا آن تنها در هاست ویندوز وجود دارد. در حال حاضر تعداد کمی سایت ایرانی که معمولا دولتی نیز هستند از این سرویس استفاده می کنند.

کدام هاست را انتخاب کنیم ؟
چنانچه برای اولین بار است قصد خرید هاست دارید و تقریبا آشنایی کاملی با وب سایت ندارید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از سرویس های لینوکس استفاده نمایید ، لینوکس در بین کاربران دنیا بسیار محبوب است ، امنیت بیشتری دارد ، کار با آن راحت تر است ( به دلیل وجود کنترل پنل های دایرکت ادمین و سی پنل ) ، قیمت کمتری دارد ( به دلیل رایگان و اوپن سورس بودن بسیاری از پکیج های آن ) ، همچنین سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس یا جوملا که بسیار معتبر هستند تحت زبان php نوشته شده اند که برای اجرای بهتر و پشتیبانی کامل تر بهتر است از لینوکس استفاده کنید.

کدام موقعیت هاست را انتخاب کنیم ؟

منظور از موقعیت سرور هاست ، همان محل قرار گیری سرور شما می باشد ، سرور همان دستگاه ای است که اطلاعات وب سایت شما در آن وارد می شود ، این سرور هرچه به بازدیدکنندگان شما بیشتر باشد ، سرعت بارگذاری وب سایت برای کاربران بیشتر می شود ، بنابراین استفاده از هاست ایران بیشترین سرعت را برای کاربران شما دارد ، همچنین استفاده از شبکه های اروپایی که بین همه کاربران دنیا هستند نیز گزینه خوبی می باشد. از نظر ما برای کاربران تازه وارد که قصد راه اندازی وب سایت دارند استفاده از هاست معمولی سرویس های داخل کشور می باشد.

انواع هاست بر اساس نوع سرویس :

هاست اشتراکی : در این نوع سرویس در یک سرور اختصاصی یا مجازی به تعداد مشخصی کاربر ( بستگی به قدرت سرور ) هاست ایجاد می شود که هر کدام از آنها دسترسی به سایت خود دارند ، تمام سرویس های با نام میزبانی وب یا هاست در اینترنت از نوع اشتراکی می باشند ، هزینه های اشتراکی بسیار کمتر است ، امنیت این سرویس ها خوب است اما در هر صورت با توجه وجود تعداد دیگری سایت در یک سرور استفاده این سرویس برای سایت های بسیار معتبر توصیه نمی شود. هزینه های این سرویس معمولا در سال حدود 100 هزار تومان می باشند.

سرور مجازی : از تقسیم کردن یک سرور اختصاصی به چند سرور ، سرور مجازی یا vps می گویند ، این سرویس امنیت و گاهی اوقات سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد ، این سرویس برای وب سایت های پربازدید ، مهم و سایت هایی که امنیت بیشتری نیاز دارند توصیه می شود ، هزینه های این سرویس معمولا از حدود ماهیانه 150 هزار تومان به بالا می باشد.

سرور اختصاصی : در این سرویس سایت شما در یک سرور که کاملا در اختیار خودتان است قرار می گیرد و این به این معنی است که هیچ سایت دیگری در سرور شما آپلود نخواهد شد ، به این ترتیب شما می توانید از تمام منابع سرور مانند سی پی یو ، رم و هارد برای خود استفاده نمایید ، این سرویس بیشترین قدرت و امنیت را دارد اما هزینه آن بسیار زیاد و در حدود ماهیانه 500 تا 2 میلیون تومان می باشد.

رجیران با ارائه هاست ( میزبانی وب ) می تواند بهترین سرویس میزبانی وب خود را ارائه نماید.